Vårtur - STUDIETUR TIL UTVANDRERMUSEET PÅ GRANBY GÅRD I SELBU

UTVANDRINGEN TIL AMERIKA
STUDIETUR TIL UTVANDRERMUSEET
PÅ GRANBY GÅRD I SELBU
9. JUNI 2026
Granby Gård har en stor utvandringshistorisk utstilling. I perioden 1875 til 1940 utvandret
856000 nordmenn til Amerika (dvs. USA og Canada). Fra Selbu og Tydal prestegjeld reiste
det 2300 personer. Dette utgjorde 45 % av middelbefolkningen i dalføret. Mange av dem kom
tilbake og investerte i modernisering av hjemgården.
Det blir omvisning i museet og kaffe og noe å bite i. Etterpå skal vi besøke *Jentene på
Tunet* som er en produsent av eksklusiv konfekt. Det blir omvisning, kaffe og smaksprøver.
Dessuten muligheter for å handle i firmaets butikk.
Turen avsluttes med et måltid på Thon Hotell Selbusjøen, bestående av fisk fra Selbusjøen,
dessert og kaffe.
Avreise fra Rema Moholt 9.juni kl. 0930, retur beregnet til ca. kl 1800.
Egenandel pr. 825,- pr. person. Eneste påmelding er ved innbetaling av egenandelen til lagets
konto nr. 4200 32 35040 eller Vipps til 131012 innen onsdag 3, juni. Begrenset plass, først til
mølla gjelder.
Med vennlig hilsen
Styret i Strinda Historielag.

Detaljer

Dato tirsdag 09. juni 2026
Klokkeslett 09:3018:00
Kalender Kalender